Hídemberek
Radu Paladi: Zongoraverseny (1989)
George Enescu: I. szimfónia (revideált változat)
Hídemberek című hangversenyünkről Malina János írt kritikát a Revizorban, az írás teljes terjedelmében itt olvasható el.
Aki nekünk Bartók Béla, az a román népnek George Enescu. Ugyanabban az évben születtek, ugyanúgy a nemzeti zene megreformálását tartották életcéljuknak, mindketten sokat merítettek a népzenéből, mindketten emigrációban haltak meg, zenéjük mégis egészen más. De hasonlítanak abban is, hogy zenéjük és személyük híd saját nemzetük és az egyetemes zene között. Sőt, Bartók sokat tett a román népzene felkutatásáért és ápolásáért is, így hidat jelent a magyar és a román kultúra között is. Kevés magyar van, akit a románok olyan tisztelettel és szeretettel említenének, mint Bartókot. Kettejük egy-egy műve között a román Radu Paladi zongoraversenye hangzik el, mely 1989-ben született, abban az évben, mely sorsfordító volt a magyar és a román történelemben is.
Hangversenyünket a Bartók Rádió a későbbiekben felvételről sugározza majd.
„Hiszek a zene béketeremtő erejében”
Gabriel Bebeșelea karmester úrral Kondor Kata készített interjút a FIDELIO-ban, ez teljes egészében ITT olvasható.
A koncert címe Hídemberek, ám a kelet-közép-európai történelemben nagyobb szerepet játszottak a konfliktusok, mintsem a hídépítés. Mit gondol, a kultúra hogyan lehet képes összekötni minket?
Sokszor láthatjuk, hogy a művészet és a kultúra feladata lehet, hogy összehozza az embereket, és lehetőséget teremtsen a dialógusra. A zenében is akad erre példa, ami ma talán fontosabb, mint valaha.
Egy interjúban említette, hogy szereti az izgalmas tematikára épülő koncerteket. A Pannon Filharmonikusok estje a Hídemberek címet viseli. Mit gondol a műsor-összeállításról?
A koncertnek kerete van, mint egy festménynek. Azt mondanám, hogy az 1881-es évszám az, ami maga is szimmetrikus, ezt a formát pedig az ebben az évben született Bartók Béla nagyon kedvelte. Mivel Erdélyből származom, a zenéje elképesztően közel áll a szívemhez és ahhoz a zenei világhoz, amelyben felnőttem.
Bartók az egyik kedvenc zeneszerzőm, és mindaz, amit a zenében felfedezett, gyerekkorom óta lázba hoz.
Az ő reneszánsz egyénisége is inspirálta a saját kutatói tevékenységemet, amelynek eredményei viszont nagyrészt a koncert másik pólusához, George Enescuhoz köthetők. Enescu szintén 1881-ben született, és Bartókhoz hasonlóan nagyon jelentős zenészegyéniség volt. Abban a megtiszteltetésben részesültem, hogy néhány elfeledett művét én mutathattam be. Bartók és Enescu jó barátok és muzsikuskollégák is voltak. A Két kép című Bartók-mű egyébként nagyon hasonló hatásokkal él, mint Enescu I. szimfóniája (amit az ő Eroicájának is neveznek), és nem is csak a tonalitása, hanem a zenében rejlő hihetetlen energia miatt.
Kedves Közönségünk!
Tisztelettel hívjuk fel figyelmüket, hogy a műsorlapot, amit a koncerten szoktunk kiosztani, letölthetik előre innen a honlapunkról, elolvasgathatják az előadás előtt az adott koncert oldaláról. Bízunk benne, hogy idővel kevesebb nyomtatott kiadvánnyal, közösen óvjuk a környezetet!
ENNEK A KONCERTNEK A LAPOZÓS ONLINE MŰSORLAPJA ide kattintva olvasható!
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
+36 72 500 300
jegypenztar@pfz.hu
Nyitvatartás:
H–Cs: 10.00–18.00
P: 10.00–18.00
Szo–V: zárva, nyitás csak rendezvény esetén annak kezdete előtt másfél órával
Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu
+36 30 866 2310
Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992