IN MEMORIAM ZSENI NÁNDOR
„A munkáltatóm nem a zenekar és a főiskola, hanem Mozart vagy Bach."
A Pannon Filharmonikusok közössége az elhunytak emlékére szervezett október 28-i hangversenyével a zenekar örökös tagja, a közelmúltban elhunyt Zseni Nándor (1947–2022) fagottművész emléke előtt adózik. Zseni Nándor fagottművész, zenész, zenetanár életének 75. évében 2022. október 11-én távozott közülünk.
A pécsi Erkel Ferenc Zeneművészeti Szakiskolában tanult, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézet pécsi tagozatán fagott tanárként végzett 1970-ben. Akkor már évek óta muzsikált a színházi és a filharmonikus zenekarban. Tanára, Keszler György Pestre távoztával a helyét is megörökölte, 1984 óta tanított a főiskolán fagottot és kamarazenét. Házassága után a család volt számára fontosabb, végül miután gyerekei felnőttek, 1991-ben szerzett diplomát a Zeneakadémián fagottművésztanár szakon. 1980-tól tagja a Pécsi Szimfonikus Zenekar/Pannon Filharmonikusok művészeti tanácsának. 1984-től az együttes fagottszólam-vezető első fagottosa. Zenekari tagként, szólistaként, kamarazenészként is kamatoztatta tudását. A zenekarral bejárta Magyarországot és a világot. 1992-től szervezte a Weidinger Imre Országos, illetve 1998-tól Nemzetközi Fagottversenyt, aminek ötletgazdája volt, és amely több mint egy évtizeden át vonzotta Pécsre a hangszer legnagyobb magyar és külföldi tehetségeit. 1996-ban született meg az ötlet, hogy megalapítsa a Magyar Fagottos Társaságot (MAFAT), és elindítsa a fagottosok újságját, a Magyar Fagottos című lapot. A lapot 1997-től írta, szerkesztette, tördelte és terjesztette Magyarországon és külföldön is az Európa különböző helyein élő magyar fagottosok között is. 1996-tól koncertszervezéssel is foglalkozott, számtalan neves jótékonysági koncertet szervezett, amiken személyesen is közreműködött. 2000-ben pár szám erejéig szerkesztette és gondozta a Zenei Hírlevélnek nevezett tartalmas, tizenkét oldalas újságot, amelyet Pécsi Szimfonikus címmel kapott kezébe minden koncertlátogató. 2008-tól nyugdíjazása után nem tette le végleg a hangszert, játszott az Ércbányász Fúvószenekarban, a Pécsi Vasutas Koncertfúvós Zenekarban, valamint időnként kisegített a Szent Mór Katolikus Általános Iskola és Gimnázium Fuvolaegyüttesében, a Fekete Gyémánt Fesztivál Fúvószenekarban, a Pécsi Vonósok zenekarban (a volt Ifjúsági Ház zenekara), és szívesen kísérte a Pécsi Bazilika Bárdos Kórusát. Az Év Zenekari Művésze volt 1989-ben és 1997-ben, 1994-ben elnyerte az Amtmann Prosper-díjat.
MÉCSESGYÚJTÁS 18.00 órától A Kodály Központ előtti tér lépcsősorán.
Az elhunytak emlékére adott hangverseny előtt hagyomány, hogy a koncertre érkező közönség tagjai a Kodály Központ főbejárata előtti lépcsősoron mécsest gyújtanak szeretteik emlékére. A teamécseseket a zenekar díjmentesen biztosítja.
17.30-tól PÁL FERI előadása Mi segít át az élet megoldhatatlan helyzetein? címmel.
Az előadást követő Ablak a végtelenre koncertre is történő jegyvásárlás esetén 20% kedvezményt adunk az előadás jegyárából!
A Pannon Filharmonikusok ebben az évben nem hagyományos gyászzenével emlékezik az elhunytakra. Az elhangzó mű sokkal inkább a szellem halhatatlanságát, az egymás anyagából vétetett emberiség ezerarcúságát és mégis egységét, az élet beteljesülésének és szükségszerű befejezetlenségének kettősségét tárja elénk. Egy világhírű, teljes terjedelmében mégis sokak számára ismeretlen mű csendül fel: Bach A fúga művészete. Az idősödő Bach élete utolsó évtizedében több művében is kísérletet tett egy-egy műfaj mindenre kiterjedő, enciklopédikus összefoglalására. Így tett a már saját korában is nagyon magasrendűnek számító műfajjal, a fúgával is. A 14 fúga lényegében ugyanarra a témára épül, de ezek a témák addig formálódnak, míg önálló témává lesznek, és találkoznak saját maguk korábbi és későbbi alakjukkal. Ugyanaz a „lélek” él tovább újabb és újabb „testben”. Az utolsó tétel, mely a téma négyféle alakját szólaltatja meg egyszerre, befejezetlenül maradt, mint ahogyan arra sem találunk jelzést, hogy Bach milyen hangszereken képzelte el a művét. Ezek a hiányosságok viszont még inkább halhatatlanná tették az alkotást, hiszen azóta számos karmester és zeneszerző érzett magában vágyat arra, hogy meghangszerelje és befejezze ezt a rendkívüli szellemi termést. Ezen az estén Erich Bergel 1985-ös hangszerelésében hallhatjuk a darabot.
Energia és tapasztalat
Halottak napja körül általában rekviemeket találunk a koncertműsorokban. Miért éppen A fúga művészetét választotta?
Bármikor is adjuk elő, Bach művészete alapvetés, egy olyan nemzetek felett álló európai entitás, mely szervesen meghatározza zenei kultúránkat. Nélküle más lenne Mozart, Beethoven, Bruckner és Brahms zenéje is. A fúga művészete önmagában hordoz egyfajta spiritualitást, amihez nincs szükség szövegre, lelki utazásra hív egy emberfeletti minőségbe. A töredékes alkotás azért is fontos számomra, mert sok más kiváló muzsikus mellett a romániai születésű Erich Bergel is nagyon sokat foglalkozott a darabbal, és el is készítette saját befejezését, ami ugyanazt az életteli, vibráló szemléletet tükrözi, amit én is képviselek.
(PAPAGENO)
Johann Sebastian Bach: A fúga művészete
I. – II. Téma alapformában
III. – IV. Téma tükörfordításban
V. Téma mindkét formában, alap és tükör (két témaalak)
VI. Téma mindkét formában, mindkettő diminuálva is (négy témaalak francia stílusban)
VII. Téma mindkét formában, mindkettő diminuálva és dugmentálva is (hat témaalak)
VIII. – IX. Kettősfúgák (két témával)
X. – XI. Hármasfúgák (három témával)
XII. Oktávkánon
XIII. Decima-kánon
XIV. Duodecima-kánon
XV. Augmentált tükörkánon
XVI. Háromszólamú tükörfúga (egyben ellenfúga) – Rectus és inversus
XVII. Négyszólamú tükörfúga – Rectus és inversus
XVIII. Négyesfúga (négy témával) Befejezetlen - Erich Bergel kiegészítésével
Kedves Közönségünk!
Tisztelettel hívjuk fel figyelmüket, hogy a koncerten kiosztott műsorlapot letölthetik előre innen a honlapunkról, mindig az adott koncert oldaláról. Bízunk benne, hogy idővel kevesebb nyomtatott kiadvánnyal, közösen óvjuk a környezetet!
LAPOZÓS ONLINE MŰSORLAPUNK ide kattintva olvasható!
A produkció a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.