Kovács Ágnes – szoprán
Amikor az idősödő Joseph Haydn 1790-ben elhagyta Eszterházát, majd hamarosan elindult első, több éves angliai utazására, valószínűleg nem gondolta, hogy még újat és nagyot fog alkotni egy általa addig alig művelt műfajban, az oratórium világában. A londoni tartózkodás, Handel oratóriumainak kultusza, az ott szerzett ismeretségek és tapasztalatok azonban inspirációt hoztak A Megváltó hét szava a keresztfán című hangszeres mű oratórium változata, a Teremtés és az Évszakok megkomponálásához, melyek új korszakot nyitottak az európai oratóriumtörténetben. Noha Haydnt a zeneszerzők is papának hívták idősebb korában, a Teremtés valóságos sztárrá emelte. A mű első bécsi előadásait akkora érdeklődés övezte, hogy a terem szűkössége miatt nyitott ablakokkal adták elő, és az utcán álló tömeg onnan hallgatta a zenét. Amikor Napóleon katonái elfoglalták Bécset, egy francia katona felkereste a mestert, és megkérte, hogy hadd énekeljen el neki egy áriát a Teremtésből. A bemutató után pár évvel Budán is előadták a művet, melynek címét akkoriban Alkotásnak fordították, és ez a mű ihlette a teremtést ábrázoló Alkotás-házat, mely ma már nem áll, de a mellette húzódó főutca máig Alkotás utca néven hirdeti Haydn művének zsenialitását.
A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes
A zenetörténet egyik legjelentősebb műve csendül fel 2023. április 6-án a pécsi Kodály Központban: Joseph Haydn A Teremtés című oratóriumát hallhatja a közönség Vass András vezényletével.
Az utóbbi években a PFZ vokálszimfonikus koncertjei iránt megnőtt az érdeklődés, és ez elválaszthatatlan a Pannon Filharmonikusok Fesztiválkórusának megalakulásától, amely a barokk és bécsi klasszikus repertoár stílushű előadását, megszólaltatását tűzte ki célul. A kórus művészi vezetését Dobos Lászlóval együtt látjuk el, az elmúlt években számos Bach-, Purcell-, Händel-, Telemann-, Mozart- és Haydn-mű magas színvonalú megszólaltatásának lehetett szem- és fültanúja a pécsi közönség. A Teremtés oratórium nagyon népszerű és kedvelt alkotás, azt is mondhatnánk, hogy sikerdarab lett. Haydn zenéje az előbb említett őszinteséget nagyszerűen ötvözi azokkal a hatásos és meglepetésszerű fordulatokkal, amelyekkel a mester rendre élt a kompozícióiban. Fontos azonban megjegyezni, hogy egy ennyire sokat játszott darab mentén külön kihívás a hitelesség megőrzésén túl az eredeti gondolatok és a releváns, aktuális mondanivaló közlése úgy, hogy azok eljussanak nemcsak a hallgatóság fülébe, hanem lehetőleg a lelkébe is. Haydn a legnagyobb mesterek közé sorolandó, nemcsak a szimfonikus művei vonatkozásában, de a vokálszimfonikus remekművei miatt is. A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes. Hitelesen kell hozzányúlni és élményszerűen kell megszólaltatni. Azt hiszem, ez a kulcsa a sikernek. Erre fogunk törekedni!
(PAPAGENO)
Kedves Közönségünk!
Tisztelettel hívjuk fel figyelmüket, hogy a műsorlapot, amit a koncerten szoktunk kiosztani, letölthetik előre innen a honlapunkról, elolvasgathatják az előadás előtt az adott koncert oldaláról. Bízunk benne, hogy idővel kevesebb nyomtatott kiadvánnyal, közösen óvjuk a környezetet!
ENNEK A KONCERTNEK A LAPOZÓS ONLINE MŰSORLAPJA ide kattintva olvasható!