1 2 3

Az élet diadala

Richard Strauss: Hat dal Clemens Brentano verseire, Op. 68
Gustav Mahler: V. szimfónia

Eri Nakamura – szoprán

Vezényel: Andrij Jurkevics

Koncert várható hossza: 92' 00"
Jegyárak: 7990, 6990, 5990, 4990, 3990, 3000 Ft
Jegyvásárlás

Az élet diadalának zenei megfogalmazásával, hangulatával zárja budapesti évadát a Pannon Filharmonikusok. Andrij Jurkevics nyilatkozta egyszer, hogy „az emberi hang a legtökéletesebb hangszer”.  A pécsi együttes májusi hangversenyén a nagyszerű japán szoprán, Eri Nakamura szólaltatja meg „hangszerét”, saját hangját Richard Strauss dalaiban. Az estet Mahler V. szimfóniája zárja, műve akár a halálból az életbe való visszatérést, a sötétségből a fénybe való átmenetet is ábrázolhatná.

Richard Strauss 1918-ban, hosszú szünet után, a háború befejezésével egyidőben komponálta dalciklusát Clemens Brentano verseire. Az első öt dal lényegében szerelmes versek sora, de az utolsó („Amikor a férfiak háborúba mennek…”)  az első világháború emlékét énekli meg, így az ősbemutatón nem is hangzott el. Mindazonáltal a romantika nosztalgiája és az újrakezdés vágya fogalmazódik meg ebben a műben. Mahler V. szimfóniája abban az évben keletkezett, amikor egy hirtelen belső vérzés majdnem a zeneszerző halálát okozta, majd gyógyulása után soha nem látott alkotókedvvel állt neki komponálni, és a szimfónia írása közben találta meg élete szerelmét is. Az öttételes kompozíció első két tétele a halál árnyékában fogant gondolatokat közvetíti, a harmadik hatalmas keringő-fantázia, méltán híres Adagiettója bensőséges szerelmi vallomás, viharos fináléja pedig az élet diadala. Mi sem koronázhatna meg jobban egy tavaszi estét, mint az élet és az öröklét győzelmének személyes zenei élménye!

Richard Strauss dalciklusával mutatkozik be Magyarországon a nemzetközi operaélet elismert szopránja, Eri Nakamura 2023. május 5-én. A japán énekesnő akkor hívta fel magára a figyelmet, amikor Anna Nyetrebko helyett kellett beugrania. Azóta Európa, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika legnagyobb operaházaiban aratott sikereket.

 

Másképp kell felkészülni a daléneklésre, mint egy operaszerepre?

Szinte majdnem ugyanúgy készülök mindkét műfajú fellépésre: olvasom a szöveget és tanulom a zenét. Az a fő különbség, hogy egy operában egész idő alatt egy karakterben marad az előadó, míg a dalok esetében állandóan új történeteket, teljesen különböző világokat kell létrehozni néhány oldalnyi zenében. A dalok fegyelmet igényelnek, ezért is szeretem őket.

A Richard Strauss-dalokról mi a véleménye?

Ha lenne saját dalestem, biztosan választanék néhány művet tőle is. Strauss operai jellegű dalokat írt, amelyek nagyon illenek az én érzelmes zenei attitűdömhöz. A harmóniai váltások néha bonyolultnak tűnnek, de engem mindig megérintenek. Ha hallod vagy érted, hogy hová vezetnek, az olyan, mint a varázslat.

A koncerten a Clemens Brentano verseire írt dalokat fogom énekelni, amelyek minden szopránnak kihívást jelentenek, így nekem is. Ebben a dalciklusban szinte a teljes szoprán eszköztárat használni kell. Lírai éneklésre, fényes és friss hangra van szükség, ugyanakkor a drámai megközelítésre is hangsúlyt kell fektetni, különösen zenekari kíséret mellett.

 

(PAPAGENO)

Koncert kép

Hírlevél
feliratkozás

Kapcsolat

jegypénztár

A Kodály Központ Jegypénztára

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
+36 72 500 300
jegypenztar@pfz.hu

Nyitvatartás
H–Cs: 10.00–18.00
P: 10.00–18.00
Szo–V: zárva, nyitás csak rendezvény esetén annak kezdete előtt másfél órával

cím

A Pannon Filharmonikusok székháza és próbaterme

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
közönség

Közönség
kapcsolat

Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Sajtó
kapcsolat

Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992