Ördögkatlan Fesztivál
A fesztiválalapító Törőcsik Mari művésznő emlékére
Pannon Filharmonikusok
Pannon Filharmonikusok
Csendüljön fel ez a csodálatos zene az idén elhunyt legendás színművésznő, Törőcsik Mari emlékére! A Pannon Filharmonikusok Mozart Requiemjét játssza a szabad ég alatt.
A Pannon Filharmonikusok tisztelettel tesz eleget a felkérésnek, hogy az Ördögkatlan Fesztiválonaz idén elhunyt legendás színművész, Törőcsik Mari emlékére eljátsszuk Mozart Requiemjét a csillagos ég alatt. Törőcsik Mari nem csak védnöke volt a fesztiválnak, de igazi rajongója is.
Szeretettel idézzük egy nyilatkozatát: „… az igazi élmény és bizonyosság 2011. augusztusában ért, amikor először látogattam a fesztiválra, és öt napon át megtapasztalhattam, hogy ennyi idő és tapasztalat után is rá tudok csodálkozni az emberekre: hogy a minőség, a sokszínűség, a kíváncsiság és mindenekelőtt az egyszerűség és a szeretet ebben az oly nehéz és sokszor embertelennek tűnő 21. században is boldog közösségeket tud létrehozni.”
(Fotó: köztérkép/ mapublic - ordogkatlan.hu)
AZ ÖRDÖGKATLAN FESZTIVÁL 2021-ES PROGRAMJA IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ!
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem (K.626)
Introitus – Kyrie – Sequenz – Offertorium – Sanctus – Benedictus – Agnus Dei – Communio
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) életének utolsó, befejezetlenül hátrahagyott műve
a Requiem, mely egyaránt a műfaj és a Mozart életmű egyik legismertebb és legtöbb legendával övezett darabja. Mozart utolsó évében valósággal ontotta magából a nagyszabású remekműveket.
Az 1791-es év tavaszán elkészült B-dúr zongoraverseny és a júniusban bemutatott Ave verum Corpus után a szerző december 5-i haláláig elkészült két opera (A varázsfuvola, Titusz kegyelme), a Klarinétverseny, és a Requiem első két és fél tétele. Mozart munkája a Szekvencia híres, Lacrimosa szövegénél szakad félbe, de a további tételek vázlatai, első sorban énekes szólamai is készen álltak a szerző halálakor. A mű hangszerelését és a hiányzó tételeket Franz Xaver Süssmayr (1766-1803) fejezte be, aki a korban jó nevű, fiatal zeneszerző volt, és Mozart utolsó évében a mester kottamásolója. Érdekes, hogy ez a remekmű egy mára teljesen elfeledett zeneszerző munkája révén lett teljes, és nem például Joseph vagy Michael Haydn segítségével, pedig előbbi ekkor már világhírnek örvendett, utóbbinak pedig 1771-es c-moll Requiemje sokak szerint mintaként szolgálhatott Mozartnak saját Requiemjének megírásakor.
A halotti mise hamisítatlanul magán viseli Mozart rendkívül plasztikus karakter- és érzelemábrázolását, ugyanakkor Mozarttól szokatlan módon sötét hangvételű. A d-moll alaphangnemet tovább erősíti, hogy a zenekarból hiányoznak a magas fafúvós hangszerek. Noha Mozart Requiemje sok tekintetben illeszkedik a műfaj hagyományaiba, sőt, számos korábbi halotti misével kifejezetten rokon vonásokat mutat, mégis elhomályosította a műfaj minden korábbi darabját, és bizonyos szempontból mércét állított minden későbbi requiemnek. Mozart alkotásával a requiem műfaja valósággal kilépett a liturgikus keretek közül, önálló zenei formává lett, mely sokkal inkább a zeneszerző halállal kapcsolatos gondolatainak végigelmélkedésére szolgál, mint a halotti szertartás zenei kíséretére.
Mozartot halála másnapján a járványhelyzetre való tekintettel nyitott tömegsírba temették minden méltó megemlékezés és családja részvétele nélkül. Pontos sírhelye máig ismeretlen. És bár méltatlannak tűnik, hogy a zenetörténet egyik legmeghatározóbb komponistáját ilyen körülmények között temessék el, valójában semmi sem méltóbb Mozarthoz, minthogy síremléke zenéből, sőt, saját zenéjéből készüljön, amely nem marad öncélú, magányos alkotás, hanem hangjai azóta is számtalan művészt kísérnek utolsó útjára.
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
+36 72 500 300
jegypenztar@pfz.hu
Nyitvatartás:
H–Cs: 10.00–18.00
P: 10.00–18.00
Szo–V: zárva, nyitás csak rendezvény esetén annak kezdete előtt másfél órával
Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu
+36 30 866 2310
Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992