1 2 3

A magyar kultúra napja

Ünnepi hangverseny – élő közvetítés a Müpából

Veress Sándor: Threnos – in memoriam Bartók Béla
Bartók Béla: Divertimento
Bánfalvi Zoltán: Capriccio – szóló csellóra és szimfonikus zenekarra
Kodály Zoltán: Galántai táncok

Bogányi Tibor – gordonka

Vezényel: Varga Gilbert

Koncert várható hossza: 100 perc
Jegyárak: Az élő közvetítés ingyenesen megtekinthető lesz a Pannon Filharmonikusok YouTube-csatornáján: https://www.youtube.com/watch?v=Ch07yN9Zw5w&feature=youtu.be - illetve a Müpa honlapján: https://www.mupa.hu/media/mupa-home és YouTube-csatornáján: https://www.youtube.com/mupabudapest

ÉLŐ ONLINE KÖZVETÍTÉS (STREAM) HOZZÁFÉRÉS

A magyar kultúra napja ünnepének hivatalos hangversenyét a Müpában a  Pannon Filharmonikusok adja a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán.

1823. január 22-én fejezte be Kölcsey Ferenc a Himnuszt Szatmárcsekén. Ennek emlékére ezen a napon ünnepeljük a magyar kultúra napját. És ahogyan azon a borongós téli napon, a világtól elzárt, tiszántúli kúriában Kölcsey is elmerengett a magyar nép zivataros századain, úgy mi is újra és újra visszatekintünk saját kultúránk fényes és szomorú napjaira, és talán a tél elmúlásának és a remény újraéledésének gondolatát is hozzátársítjuk. Ilyen ennek a koncertnek is a magyar szerzők műveiből összeállított, hányattatott sorsú programja. Több mű ugyanis már az előző évben is szerepelt a műsorban, de a járvány miatti kényszerű újratervezések mindig elodázták az előadásokat. Erről a hányattatásról tanúskodik Veress Sándor Bartók-tanítvány és pályatárs Threnos (Könnyek) című műve, melyet 1945-ben, a romba döntött Magyarországon a távolban elhunyt Bartók emlékére komponált. Ezt a komor bevezetőt viszont három vidám hangulatú darab ellensúlyozza. Elsőként a már említett Bartók Béla Divertimentója (tehát „szórakoztató” zenéje), aztán a már kétszer műsorra tűzött, de mindig elhalasztott Capriccio ("szeszély"), melynek szerzője a zenekar koncertmestere, Bánfalvi Zoltán hegedűművész. Végül pedig egy igazi sláger, Kodály Zoltán Galántai táncok című műve.

Ezzel tulajdonképpen megérkezünk a januári napok aktualitásához, a farsanghoz és a tánchoz, melyre ebben az időszakban aligha kerülhet sor ténylegesen. Ajánljuk tehát mindenkinek ezt a hangversenyt, aki szereti a magyar zenét, és egy kis felvidításra, legalább lélekben táncra és zenei humorra vágyik a szürke téli napokban.

Az előadás a MÜPA és a Pannon Filharmonikusok együttműködésében valósul meg.

„A Capriccio-t Bogányi Tibor felkérésére írtam 2016-ban, a cím is az ő ötlete volt. A darab lényegében az akkor másfél hónapos kislányomról, Lucáról, és az ő álmairól szól – mivel többnyire éjszaka komponáltam. Az alcím ennek kapcsán Night Dreams, és az első rész végének szürreális, álomszerű hangzása is erre utal, valamint egy témát is szenteltem neki, amely rengeteg alkalommal visszatér a mű folyamán, a legkülönfélébb karakterekben, hangnemekben és hangszerelésben. A capriccio olaszul szeszélyt jelent, ez kétféle módon is megjelenik: egyrészt formai értelemben, másrészt – kicsit elvontabb formában – Luca lányom kapcsán a női lélekre vonatkoztatva. A mintegy 25 perces darab semmilyen hagyományos formai keretbe nem illeszthető be: két egybekomponált részből áll, amelyből az első rész két tételt tartalmaz, a második tétel ráadásul az első rész közepén foglal helyet... "

Koncert kép

"... A második rész egy gyors tétel, amelyet egyetlen nap alatt írtam, egy álom hatására. Ebben az álomban gyakorlatilag egymás után kétszer lejátszódott ez a tétel, elejétől a végéig, így másnap nem volt egyéb dolgom, mint ezt hangról hangra leírni.

A cselló hatalmas hangterjedelmét, színgazdagságát, virtuozitását és többszólamú játékmódját kiaknázó mű megírása során a számomra legkedvesebb csellóversenyek /Dvořák, Elgar, Sosztakovics (No. 1.)/ szolgáltak mintául. A darab stílusa neoromantikus, számos utalással a jazzre és a filmzenére, valamint egyértelmű az Elgar-hatás a második tételben és Sosztakovicsé a harmadikban. A zenekar a szólistával egyenrangú partner, annak zenei anyagát inkább kiteljesíti, mintsem kíséri.”

Így mesélt a Pannon Filharmonikusok koncertmestere, Bánfalvi Zoltán Capriccio - szóló csellóra és szimfonikus zenekarra című művéről, amelyben a szólót a zenekar egyik vezető karmestere, Bogányi Tibor játssza.

 

Bánfalvi Zoltán Budapesten született. Az Országos Koncz János Hegedűversenyen 1992-ben harmadik, 1995-ben második helyezést ért el. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Kovács Dénes irányítása alatt 2002-ben kitüntetéses művész-tanári diplomát, majd 2006-ban mester-doktori címet szerzett. Rendszeres résztvevője volt Baráti Kristóf, Fenyves Loránd, Igor Ozim és Zsigmondy Dénes mesterkurzusainak. 2001 óta több kamara- és szimfonikus zenekarnak volt tagja, ezáltal számos európai, ázsiai és amerikai hangversenykörúton járt. Részt vett a varallo-i (IT) Valsesia Musica és a pörtschach-i (A) Johannes Brahms hegedűversenyeken. Olyan művészekkel játszott együtt, mint Baráti Kristóf, Bánfalvi Béla, Bogányi Tibor, Érdi Tamás és Várdai István.

A 2005/2006-os tanévtől a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán tanít. Alapító tagja a 2003-ban alakult Budapest Sextetnek, valamint a 2011 őszén létrejött Magyar Kamarazenekarnak. 2013 októbere óta a Pannon Filharmonikusok koncertmestere. Az együttes tagjai a 2015/2016-os év zenekari művészévé választották. Előadóművészi és tanári tevékenysége mellett szívesen foglalkozik komponálással, átiratok készítésével.

 

 A HANGVERSENY ONLINE, LAPOZGATHATÓ MŰSORLAPJÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJÁK!

 

Hírlevél
feliratkozás

Kapcsolat

jegypénztár

A Kodály Központ Jegypénztára

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
+36 72 500 300
jegypenztar@pfz.hu

Nyitvatartás
H–Cs: 10.00–18.00
P: 10.00–18.00
Szo–V: zárva, nyitás csak rendezvény esetén annak kezdete előtt másfél órával

cím

A Pannon Filharmonikusok székháza és próbaterme

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
közönség

Közönség
kapcsolat

Potyondi Linda
értékesítési menedzser
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Sajtó
kapcsolat

Szabó Csilla
kommunikációs menedzser
press@pfz.hu
+36 30 222 7992