Eötvös Péterről emlékezünk
80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja
A Pannon Filharmonikusok nagy tisztelettel és mély megrendüléssel búcsúzik Eötvös Pétertől, hazánk egyik legkiválóbb zenei alkotójától és előadójától. Eötvös Péter zeneszerzőként, karmesterként és a fiatal tehetségek mentoraként egyaránt világszínvonalon teljesített. Büszkeséggel tölti el a PFZ társulatát, hogy az elmúlt években számos együttműködése lehetett a hétvégén elhunyt, ízig-vérig Muzsikussal. Eötvös szakmai és emberi hozzáállásával bátorította, inspirálta és visszaigazolta annak a rengeteg munkának az értelmét és eredményét, ami Pécsett zajlik az elmúlt húsz évben. Eötvös Péter és korábban Kocsis Zoltán a leghitelesebb kortárs magyar zeneművészként álltak a PFZ mellé és elé, mellyel láttatták, hogy a vidékiség nem jelent egyet a provincializmussal, a minőséget és a világszínvonalat képviselni bárhol lehet.
A zenekar szakmai kapcsolata az Armel Operafesztivál keretében, 2016-ban kezdődött Eötvössel, amikor a budapesti Nemzeti Színházban Eötvös Senza Sangue (Vértelenül), valamint Bartók Kékszakállú herceg vára című darabját mutatta be a PFZ. Az Eötvös-mű előadása elnyerte a fesztivál legjobb produkciójának járó elismerést. Az előadást, amely a magyar operakultúra kuriózumává vált, Alföldi Róbert rendezésében, Eötvös Péter vezényletével láthatta a közönség. Ugyanez év szeptemberében Eötvös Péterrel közösen Londonban, a Hackney Empire-ben is előadhatta társulatunk a fesztivál díjnyertes műsorát.
2018-ban, szintén az Armel Operafesztiválon, a bécsi MuTH színházban Horváth Zsolt, a PFZ igazgatója és Vajda Gergely karmester az Eötvös Péter Lady Sarashina című operájában a zenekar által nyújtott kivételes és magas színvonalú zenei megvalósításért a nemzetközi tagokból álló szakmai zsűri különdíját vehette át.
„Jóleső meglepetés és nagy öröm volt számomra, mikor tudomást szereztem erről a különleges díjról. Őszinte megtiszteltetés a Pannon Filharmonikusoknak, hogy Eötvös Péter zenei anyagának autentikus megszólaltatójaként aposztrofálta a zenekart a nemzetközi zsűri.” – nyilatkozta a díj átvételét követően Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója.
A fotót Csibi Szilvia készítette.
A PFZ Eötvös Péter műveinek előadásán és a közös munkán túl az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvánnyal is szoros kapcsolatban áll: a PFZ részt vett az alapítvány fiatal karmestereinek és zeneszerzőinek szóló mentorprogramjában, többek között Aaron Holloway-Nahum amerikai zeneszerző Vernichtung (Megsemmisülés) című művének előadásában Toby Thatcher ausztrál-angol karmester vezényletével, illetve Donghoon Shin, dél-koreai zeneszerző Concerto for Violin and Orchestra (Versenymű hegedűre és zenekarra) című művének bemutatásában Boon Hua Lien szingapúri karmester vezényletével.
„Eötvös a kortárs zenekari kultúrának világszerte a legjobb ismerője. Így rajta keresztül a pécsiek első kézből juthatnak olyan tudáshoz és szemléletmódhoz, amely a klasszikus repertoárban is egyértelműen hasznukra válik. Úgy tudom, hogy kimondottan szereti a Pannon Filharmonikusokat, élvezi a velük töltött időt, a közös munkálkodást.” (Vidovszky László)
Eötvös és a Pannon Filharmonikusok együttműködésének kimagasló eseményeként 2021-ben a PFZ felkérésére írt új Eötvös-mű, a Sirens' Song (Szirének éneke) című alkotás zenetörténeti ősbemutatójára online stream keretében a szerző kérésére a Kodály Központból került sor. A hangversenyhez kapcsolódóan Fazekas Gergely zenetörténész és Eötvös Péter beszélgetését is megnézhettük felvételről. A művet már élőben, 2022 decemberében élvezhette a közönség a Kodály Központban és a Müpában.
Ezen utolsó közös koncerteken a Szirének énekén túl a PFZ eljátszotta Eötvös Cello Concerto grosso című művét, majd a szünet után Bartók alkotásainak, többek között a Cantata Profana bemutatójára került sor. A koncert kapcsán készített interjúban Eötvös saját zeneszerzői nyelvéről így fogalmazott:
„A zenei „anyanyelv” a legtermészetesebb módon megtalálható a saját műveimben is. Én nem Bartók stílusában komponálok, hanem azon a nyelven mondom el a zenei gondolataimat, ahogy egy magyar író az anyanyelvén, magyarul mesél más és más történetet. Más kultúrák befolyása, hatása csak gazdagítja a nyelvi tudást. Így volt ez Bartóknál is: a közép-kelet-európai, sőt a még délebbre fekvő népzenei kultúrák hatása is hallható a műveiben. Nálam a nagy nyugat-európai zenei centrumok aktív részeseként eltöltött 40 év tapasztalatai is megjelennek a kompozícióimban.”
(„Két zaj közötti feszült várakozás” – beszélgetés Eötvös Péterrel, Papageno)
A felvételt 2022. december 8-án a Kodály Központban, a Tiszta forrásból című hangversenyen készítette Dékány Zsolt.
Back
Contact
Ticket Office of Kodály Centre
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300
Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time
The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
Public relations
Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu
+36 30 866 2310
Press relations
Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992