Zenében kifejezni a csendet
Bartók művei mellett két saját alkotását, a Cello Concerto Grosso című versenyművet és a Szirének énekét is a Pannon Filharmonikusok élén vezényli Eötvös Péter zeneszerző, aki saját bevallása szerint gyerekkorától kezdve Bartók zenéjével él együtt. A közös koncertről beszélgettünk.
A Pannon Filharmonikusok Tiszta forrásból (Csodaszarvasok és szirének) című koncertjét december 8-án Pécsett a Kodály Központban, december 9-én Budapesten a Müpában tekintheti meg a közönség. A világhírű zeneszerző, karmester Eötvös Péter Sirens' Song (Szirének éneke) és
Cello Concerto Grosso műve mellett Bartók Béla Négy zenekari darab, valamint a döbbenetes erejű Cantata profana című alkotása csendül fel. Közreműködik Sung-Won Yang gordonkaművész, a francia kormány lovagkeresztjének birtokosa, a Royal Academy of Music vendégprofesszora, valamint a Magyar Rádió Énekkara, karigazgató Pad Zoltán. Rab Gyula tenor és Balla Sándor bariton énekművészeket köszönthetjük a színpadon. Az est karmestere Eötvös Péter.
Jegyvásárlás személyesen a jegypénztárakban, illetve online is lehetséges: a pécsi koncertre IDE kattintva, a Müpa előadásra IDE kattintva.
Szeretettel várjuk kedves közönségünket!
– Milyen sűrűn dolgozik együtt a Pannon Filharmonikusokkal?
A Kodály Központ 10 évvel ezelőtti megnyitása után rendszeressé vált a kapcsolatunk, nagyon sok különleges programot vezényeltem náluk. A zenekarhoz erős személyes kötődésem is van, műveimet a legmagasabb színvonalon játszották Pécsett, Budapesten, operámmal, a Senza sanguéval pedig elnyertük az Armel Operafesztivál legjobb produkciója díját is még 2016-ban. Ezt az előadást Londonban is nagy sikerrel játszottuk. A zenekar állandó partnere a fiatal zeneszerzők és karmesterek részére létrehozott alapítványomnak is, ennek keretében fiatal mentorált szerzőket és karmestereket mutatnak be, amiért külön köszönettel tartozom nekik.
– A koncert szólistája Sung-Won Yang lesz, akinek a nevéhez fűződik a Cello Concerto Grosso ázsiai premierje. Hogyan jellemezné őt mint muzsikust?
Sung-Won csellójátéka rendkívül széles skálán mozog. Mondhatnám úgy is, hogy egytől háromszázhatvan fokig foroghat nála a mutató. Nagyon koncentrált és kontrollált játékmód jellemzi, az egyik pillanatban robbanékony, a következőben az alkony nyugalma száll rá. Ez a típus a legpontosabban megfelel a művem karakterének.
Az inkább nyugodtan szemlélődő hegedűversenyeimmel szemben ez a csellóverseny egy markáns férfitánc. Elképzelésem szerint a szólistához tartozó nyolc csellista helyenként virtuóz magasságokban játszik, és egy férfiakból álló tánccsoportot jelenít meg. Erre a szólistával együtt „koncertáló”, önálló hangszercsoportra utal a historikus „concerto grosso” elnevezés.
– A Szirének énekéhez egy antik görög mitológiai történetet vett alapul. Általánosságban milyen gyakran tekint a mítoszokra ihletforrásként?
Valóban több művemben foglalkozom kultúrtörténeti témákkal, mint például a kultúrák megszűnéséről az Atlantisban, az ősanya kérdéséről a Lilith operámban, vagy létünk kérdéseiről a Kozmosz és Multiversum című darabjaimban.
A Szirénekhez viszont Franz Kafka A szirének hallgatása című novellája vezetett, a mulatságos és zseniális gondolat, hogy a „szirének dalától megmenekülhetett valaki, de a hallgatásuktól egész biztosan nem”. Nekem a legproblematikusabb feladat volt a hallgatást, a csendet zenében kifejezni. A szünet ugyanis nem csend, hanem két zaj közötti feszült várakozás.
Fotó: © Szilvia Csibi
www.eotvospeter.com
– Az este második felében két különböző stílusú Bartók-mű hangzik el. Hogyan kapcsolódnak ezek a Szirének énekéhez és a csellóversenyhez?
A koncert műsora két különálló egységből áll. Az első részben az ének és a tánc dominál. A szirének éneke mellett nagy szerepet játszik a szirének csábító tánca is. Ahogy Kafka írta: „Odüsszeusz futólag látta a nyakuk tekergését... ők pedig – szépségesebben, mint bármikor – csak vonaglottak és tekeregtek, borzongató hajukat a szélbe vetették, körmeiket a sziklaköveken szabadosan köszörülték.” Ennek ellentéte a Cello Concerto Grosso a kemény, csizmás legénytáncával.
A második részben teljesen más világba érkezünk. Amíg Bartók 1912-ben komponált és csak kilenc évvel később meghangszerelt Négy zenekari darabja még a századfordulóra jellemző tradicionális stíluselemeket hordozza magán, addig az 1934-ben megjelent Cantata profana nemcsak „tiszta forrásból”, hanem tiszta bartóki hangzásvilágból táplálkozik. A román kolindákból származó versek balladai hangvétele az 1930-as évek katasztrófához vezető politikai és társadalmi életének ellenpontja, a természet tisztaságát példaként állító bartóki világlátás csodálatos példája.
– Milyen hatással van Bartók munkássága az ön zeneszerzői szemléletére?
Négy-ötéves koromtól kezdve a mai napig Bartók zenéjével élek együtt. Legelső zongoraleckéimen a kis Bach- és Mozart-darabok mellett Bartók Gyermekeknek című ciklusából tanultam kottát olvasni, így az évek folyamán zenei anyanyelvemmé vált.
Nagy hatással volt rám, amikor 10–12 éves koromban anyám Miskolcról elvitt a budapesti operába, hogy megnézzük Bartók három színpadi művét: A kékszakállú herceg várát, A fából faragott királyfit és A csodálatos mandarint. A nemzetközi karmesteri pályám során egyre több Bartók-mű került a repertoáromba.
A zenei „anyanyelv” a legtermészetesebb módon megtalálható a saját műveimben is. Én nem Bartók stílusában komponálok, hanem azon a nyelven mondom el a zenei gondolataimat, ahogy egy magyar író az anyanyelvén, magyarul mesél más és más történetet.
Más kultúrák befolyása, hatása csak gazdagítja a nyelvi tudást. Így volt ez Bartóknál is: a közép-kelet-európai, sőt a még délebbre fekvő népzenei kultúrák hatása is hallható a műveiben. Nálam a nagy nyugat-európai zenei centrumok aktív részeseként eltöltött 40 év tapasztalatai is megjelennek a kompozícióimban. Ezenkívül erős vonalat képvisel a szimfonikus műveimben a székely népi tánczene, amint ezt majd a csellóversenyemben is hallani fogják.
Az interjút a Papageno készítette 2022-ben.
Back
Contact
Ticket Office of Kodály Centre
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300
Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time
The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic
7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
Public relations
Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu
+36 30 866 2310
Press relations
Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992