1 2 3

Ütős díj - egy ütős személyiségnek

A címadó mondatot nem ragoznám tovább, mert még megállna bennem az ütő, amit semmiképp sem szeretnék, - pláne Gáspár Emesével kapcsolatban, aki nemrég Lickl-díjban részesült. A Pannon Filharmonikusok művésze a rangos elismerést elsősorban a zenekari munkáján túlmutató tevékenységéért kapta, amelyet több évtizednyi ütőhangszeres játéka mellett végzett.

 

 

Már a beszélgetésünk elején nyilvánvaló volt, nem lesz egyszerű Emesével egy „szabályos” interjút készíteni. Eleinte az – Erről inkább ne beszéljünk,... - és az – Ezt ne írja majd, csak háttérinfó,.... - jellegű mondatok hangoztak el. Már éppen feladni kívántam a dolgot, amikor mobilját felkapva általa fontosnak tartott témákra terelte a szót. Olajozottan, szabatosan, ugyanis ő készült. Temérdek teendője mellett szánt időt arra, hogy összeszedje gondolatait és virtuális papírra vesse azokat. Elképedtem, de nem ez volt az utolsó meglepetés az interjú során.

- Hogyan és honnan indult az ütőhangszeres pályafutása?

- Dombóváron születtem, ott jártam iskolába. Édesanyám nagyon szerette a komolyzenét, ám betegsége miatt nem tudta továbbvinni zongoratanulmányait. Én furulyásként és zongoristaként kezdtem, érdekességként megemlítem, hogy tízévesen együtt muzsikáltam egy országos kamarazenei találkozón többek közt azzal a fiúval is, aki ma, erős negyven év elteltével a színházban minket dirigál. Idővel „zenei pályás” lettem zongorából és szolfézsból. Bekerültem a helyi fúvószenekarba azért, mert feltételezték rólam, hogy egy hét alatt el tudom sajátítani az anyagot a május elsejei felvonulásra - nagydobból. Ekkor tört ki a pánik otthon.
  Végül aztán Pécsett, a Művészeti Szakközépiskolában már szolfézs-zeneelmélet és ütőhangszer szakon végeztem. A zongora ugyan nem lett „befutó”, de később a zenekari életben időről időre megtaláltak "nem horowitzi szintű" billentyűs szólamok. Ezt követte a főiskola Pécsett, 1990-ben diplomáztam szolfézs-karvezetésből és ütőhangszerekből. Addigra férjhez mentem, két gyermekem van – dióhéjban ennyit a múltról.

- Nem egy tipikus választás egy hölgytől az ütőhangszerek világa.

- Akkor ritkaságszámba ment, ma már nem az, a kisegítők között jelenleg is vannak hölgyek, a szólamban rajtam kívül három férfiú van.

- Mikor játszott először a zenekarral?

- Még középiskolás voltam 1984-ben, amikor kisegítőként „beülhettem” játszani. Ez évente többször megismétlődött egészen 1994-ig, amikor főállású tagja lettem a zenekarnak, azóta is megszakítás nélkül ebben a státuszban dolgozom.

- Gondolom, rengeteg tapasztalat gyűlt össze ezalatt.

- Így igaz, hasonlóan a mozaikhoz, ami sok apró részből áll össze; vagy a cseppkőhöz, ami hosszú idő alatt folyamatos lerakódással képződik. A habitusom adott: figyelő, szemlélődő, elemző bohóc vagyok, a tapasztalatok gyűltek bőséggel, igyekszem lelkiismeretesen dolgozni az adódó feladatok kapcsán.

- Nemcsak tapasztalatok vannak bőséggel, hanem feladatok is, ha jól látom.

- Az ütőhangszerek jellegzetességénél fogva nálunk az átlagosnál több előkészítési feladat van, ami menedzserszemlélet nélkül nem menne a szólamunk egyetlen tagjának sem. Folyamatokat, összefüggéseket kell látnunk, több hónapra előre tervezni - hangszerbeszerzés, kölcsönzés, javítások, kottaigény, személyi feltételek, párhuzamos projektek nehézségei, váratlan események, elhelyezkedés a színpadméretek függvényében, pakolások végeláthatatlan sora, folyamatos kapcsolattartás egymással, a menedzserekkel, a művészeti főtitkárral, a kottatárossal, műszakkal, stb. Mindezek állandó kísérője a humor és a szólamzsargon.
  A színpadon is összetartás van, résen kell lenni szakmailag, műszakilag, figyelünk "oldalra" is; a látszólagos üresjáratokban (amikor "csak úgy ülünk") észrevétlen szinkronban vagyunk, követve az elhangzó muzsikát.

 

- Van kedvenc zeneműve, amelyben az ütőhangszerek a főszereplők esetleg?

- Nincs, de a Himnuszt is szeretem - ha jól játsszák. Le van az írva rendesen, nem kell variálni, de ez egy más téma. Visszatérve a kedvencekhez, felsorolhatnék akár 10-15 ilyet, de biztos, hogy fél óra múlva eszembe jutna még egy, vagy kettő és sajnálnám, hogy nem azt mondtam önnek, ezért bölcsen inkább egyet sem említek meg. Különböző korok zenéit játsszuk, mindegyiknek más a szépsége és a nehézsége. Az külön élvezet, hogy mindezt szinte hetente váltogatjuk, ráadásul többünknél még színházi előadásokkal is tarkított a pálya.

- Hányféle ütőhangszeren játszanak a szólamban?

- Brit tudósok megállapították, hogy a világon szinte minden lehet ütőhangszer - a porszívó gégecsövétől egy vödör üvegcserépig -, kortárs szerzők nem kis örömére.
   A klasszikus zenekari játékhoz szükséges hangszerek legtöbbjével rendelkezünk, nagyjából harmincat számolhatunk össze, itt láthatók körülöttünk – avassuk be az olvasókat –, mi most az ütős hangszerraktárban beszélgetünk, a ritkább, speciális, vagy etno hangszereket pedig béreljük, illetve csináltatjuk, ha van erre lehetőség.
   2015-ben készíttettünk egy szélgépet, amelyik Kocsis Zoltán szerint az ország legjobbja lett. Most ősszel pedig elballagtunk a bambuszboltba, megvettük a hangszernek való rudat, megkértünk valakit, hogy flexelje bele a szükséges rovátkákat, kis lenolajos kezelés és kész a longest possible bamboo guiro.

- A Lickl-díjjal egyebek mellett ezt a hozzáállást ismerték el.

- Elsődleges a zenei tevékenységünk, de ez "a díj azt értékeli, ami nem szerepel senkinek a munkaköri leírásában, sem a céges szerződéseiben: az emberi hozzáállást." Sejtelmem sem volt arról, hogy idén én kapom, hihetetlen meglepetésként ért, amikor rájöttem a laudáció közben, hogy Horváth Zsolt igazgató úr rólam beszél. Olyan elismerés ez számomra, ami rendkívül nagy öröm, és ösztönöz a további munkára.

 

 

- Van egy speciális feladata is, beszélne erről?

- Valóban, ez a feliratozás. Hét éve kérnek föl rá, nagyon testhezálló feladat, igen élvezetes számomra, pedig szöszölős-aprólékos, ahogy otthon összefésülöm a magyar szöveget a partitúrával - eközben lenyűgöző zeneesztétikai csemegéket lehet fölfedezni a műfordítói és zeneszerzői bravúrt látva. Utána elkészítem a diákat jól tagolt sorokkal, könnyen értelmezhetően, esetileg helyesírást is javítva, majd a hangverseny folyamán levetítem. A karmester és az énekesek minden rezdülését követni kell, hogy a hangzással kompatibilis legyen, mint bármelyik szólam.

- Visszatérve a díjra, említette, hogy nem számított rá, emlékszik, hogy a laudáció felolvasásakor mikor ismert magára?
 

- Valahogy úgy kezdődött, hogy "mindig ott van, ahol lennie kell, és teszi ezt több évtizede a zenekar tagjaként az egykori Liszt teremben, a Pécsi Nemzeti Színházban, a Park moziban, a POTE Aulában és a Kodály Központban is." Kíváncsian vártam, ki lesz az, hiszen ez több zenész kollégára is illik. Aztán úgy folytatódott, hogy "munkájában a precizitás elengedhetetlen, és ha a teremtő több kézzel áldotta volna meg, néha az sem lenne elég. Figyelmességével sokat segít szólamtársainak és barátainak, de mindig van egy-két jó szava mindenkihez, aki mellett elmegy a folyosón." Itt sem gyanítottam még, hiszen ezek a tulajdonságok is illenek többünkre, bár a több kéz bezavart... Akkor hasított belém a bizonyosság, amikor azt fejtegette, hogy "az elhíresült bankreklámban szereplő druszájával ellentétben gyors és hasznos helytállásával mindig segíti a menedzsment munkáját is, legyen szó a koncerten elhangzó darabok szövegeinek kivetítéséről vagy épp a zenekari felügyelői poszt átmeneti betöltéséről." Teljesen kész voltam, mintha nem is velem történt volna az egész. Persze, nagyon jólesett és meghatódtam a kitüntető figyelemtől, köszönöm.
 

- Mi jutott eszébe az elismerés kapcsán, hiszen volt ideje azóta átgondolni az egészet.
 

- A kezdetekig visszagondolva úgy fogalmazhatok, hogy minden helyzetből, problémából, koncertből, utazásból, színházi előadásból, és minden kollégától, családtagtól, baráttól, de bármely ismerősömtől és a történelemből, zenetörténetből, szépirodalomból rengeteget tanultam észrevétlenül. Hogy régen miért a matek volt a kedvencem..., talán, mert objektív. A zene viszont szubjektív, így megvan az egyensúly. Ahogy az egyensúly, az arányok, a harmónia fölbomlása a környező természetben és az emberi természetben is problémát okozhat, úgy a zenében sem marad észrevétlen. A feladatmegoldásokban ez mind tükröződik, legyen az kottákkal, szövegekkel, zenészekkel, szervezéssel, adminisztrációval kapcsolatos, vagy bármilyen egészen bagatell intézendő.

  Minden apróságban megtalálom a szépséget vagy örömöt, és hálát érzek érte, ez nagy szerencsém. A színház világa elvarázsolt egyszer. Még ma is tart. Ez is nagy szerencsém. Nemritkán élő barátként gondolok a halott szerzőre; amikor az alkotása épít, tanít, nevel.
  A jó koncert elévülhetetlen érdeme, hogy számtalan katartikus pillanatot élünk meg. Az egyik hatása kitart a másikig. Remélem, ez mindannyiunk szerencséje.
 

- Belefér ebbe a harmóniába még valami?
 

- Ami igazán kikapcsol, az a természet, illetve az anagrammaversek készítése. A csönddel igen jóban vagyok, ha mégis "zenét hallgatok", óhatatlanul más füllel figyelem azt, bizonyosan "szakmai ártalomként": szerkezeti-formai összefüggések, faktúra, zeneelméleti elemek, stílusjegyek, előadásmód szempontjából.

 


 

- Hogyan tekint a munkájára?
 

- A mi zenei munkánk mértékegysége a „szolgálat”, az egyéb tevékenységeket viszont a szó nemes értelmében vett szolgálattal illethetjük.
 

- A művészet terén milyen témák foglalkoztatják?
 

- Induljunk ki a zenéből: mi történik itt? Mi hallatszik, mi látszik, miért az és miért úgy? Miért alapigény a művészet? A kulturális értékek közvetítésében mit kell tennie egy szimfonikus zenekarnak? Mi szükséges ehhez előzőleg, hogyan zajlik a "legyártása"?

A werkfilm ötlete sokszor eszembe jut, viszont elillanhat a koncertvarázs, és annyit nem ér egy ilyen film, hogy aztán gátolja a szabad asszociációkat. Mindemellett érdekes lehet a kívülálló számára.

 

Az interjút Bereczki Lajos készítette. 

 

 

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992