1 2 3

Brahms zenéje az, ami könnyen elér engem

Károly Barna Zsolt egyike a 10 szólistának, akik idén bekerültek a Mesterek és Tanítványaik tehetségkutató programba. A közönség megszavazhatja kedvenc jelöltjét, melyhez egy-egy rövid interjúval igyekszünk segítséget adni. Most Barnáról tudhatunk meg érdekességeket.

 

Idén 10-től indul a visszaszámlálás, ami azt jelenti, hogy a Mesterek és Tanítványaik programba 10 tehetséges növendék került be és kapott lehetőséget szólistaként bemutatkozni széles közönség előtt a Kodály Központ színpadán a június 6-i koncerten.

A jelentkezők közül a közönség megszavazhatja kedvencét. A szavazás részletei IDE kattintva olvashatók.
Ismerjük meg jobban Károly Barnát!

 

- Ön választotta a hangszerét?
Több hangszer kipróbálása, illetve tanulása után próbáltam ki egy gordonkát, ami azonnal kézre állt.  Abban az időben éppen hegedültem. Mivel a két tanszakot a technikai sajátságaik miatt nem tudtam együtt vinni, választanom kellett. Szerintem ebben a választásban nagyban befolyásolt a tanár személye, aki akkor Kokas Ferencné volt, illetve ha gyermekfejjel gondolkozunk, akkor az újdonság varázsa is hathatott rám, ami később viszont kötődéssé erősödött.

- Hogyan telnek a hétköznapok, a gyakorlás?
Mindenki megküzd a céljai eléréséért. Valaki ezt az iskolapadban, van, aki a medencében, van, aki pedig a hangszere mellett ülve tölt órákat, naphosszat. Ez az a műhelymunka, ami kikerülhetetlen, ha az ember valamit el akar érni. Bár nem csak azon múlik, hogy mikor, mennyit teszi. Törekedni kell a minőségi munkavégzésre és a céltudatosságra. A legnagyobb hatékonyságot akkor érhetjük el, ha hiszünk is benne, hogy a valóságban is tudjuk, fogjuk  hozni mindazt, amit az elménk már megformált  gondolatainkban. A motivációt kell keresni, mert az egy fontos mozgatórugója a fejlődésnek. Lehet ez egy verseny vagy egy nagyobb szabású koncert. Viszont vigyázni kell, a nagyobb célok elérése után könnyen eshetünk hullámvölgybe. Változó, hogy mikor mennyi idő alatt sikerül ezt leküzdenem. Az ilyen időszakokban válik nehézzé és fárasztóvá a gyakorlás.  Olykor van, hogy küszködök magammal és a hangszerrel is, de azt hiszem, erről a jelenségről minden pályatársam be tudna számolni. Egyébként nem érzem, hogy ez plusz teher lenne az életemben, hiszen ez az, amit én csinálok, ez a feladat lett nekem kijelölve, ehhez kaptam talentumot. Általánosságban pozitívan ülök a hangszerem mellett, mindig jó érzéssel tölt el, mikor egy-egy futam, fekvésváltás sikerül a gyakorlás végén.  Az akkor elöntő  eufória hajt, hogy folytassam. Így működik rövidtávon.
Nem csorbul létem a hangszerrel töltött órák miatt. Sőt sok mindenhez hozzásegített, hogy megtapasztaljam.

- A mestere is támogatja ebben, jól gondolom?
Márta néniben (Agócs Márta) azt szeretem a legjobban, hogy hajlandó az új befogadására. A hatalmas lexikális tudása mellé mindig be tud préselni, sajátjává tud tenni valami újat, amit persze csak  hosszas és nagyon analitikus vizsgálódás után vesz fel a tudástárába. Megtanultam tőle, hogy mindennek, ami a kottapapírra van vetve, oka van, nem véletlenül komponálta a szerző bizonyos hangzatok egymásutánját. Ebből  nekünk lehet következtetni a frazeálásra, amit aztán fizikai módon kell leképeznünk különböző vonásokkal, ujjrendekkel. Első a zene és ahhoz kell nekünk alkalmazkodni a mi sajátságos hangszertechnikai adottságainkkal. A zene komplexitása teszi ezt a szakmát megunhatatlanná.

- Mely szerzőket és műveiket kedveli leginkább?
Engem Johannes Brahms zenéje az, ami könnyen elér. Kamarazenéje párját ritkítja. Nála nem érzem azt, hogy bizonyos giccses fordulatokkal élne a hallgatóság tetszésének elérése érdekében. Mindinkább őszinte az, amit ő írt. Egy konzervatív ember volt, aki nem az akkor divatos Sturm und Drang irányzatot vitte tovább, ami az érzelmek csapongásáról szólt. Nem hódolt be a korstílusnak, megmaradt eredetinek.

- Mi fér bele a szabadidejébe?
Mivel napjaimnak nem teljes 24 óráját tölti ki a gyakorlás, mással is szoktam foglalkozni. Mikor otthon vagyok, szeretek kerékpározni, bár tudom nem a legbiztonságosabb sport, mégis szívesen űzöm. Kedvelt foglalatosságaim közé tartozik a fényképezés és persze az utazás. Szakmám tulajdonsága, hogy sok utazással jár, előny, ha az ember élvezni tudja.

- Melyik a kedvenc fúvós hangszere egy vonósnak?
A klarinét hangját szeretem a legjobban a fúvósok közül. Rengeteg remekmű született erre a hangszerre. Köztük van szeretett szerzőm kettő olyan darabja is, amikben mint csellista személyesen érintett vagyok.

- Mik a tervei a jövőt illetően?
Kifejezetten közel áll hozzám a kamarazene műfaja. Szeretnék egy sikeres állandó formáció tagja lenni, akikkel élvezni tudjuk a zene által nyújtott örömöket. De az is igen jól esne, ha egy 10 év múlva készített riportban többet tudnék mesélni a bizonyos zenekarokkal való együttműködésről, tapasztalataimról. Ha jól számolok, akkor leszek 28 éves. Az már az a korszak, amikor az ember más téren is tervez, alkot. Szeretnék akkorra olyan biztos jövőképpel rendelkezni, hogy nekiláthassak a családalapításnak. Persze ez még a jövő zenéje...

 

Az interjút Bereczki Lajos készítette. 

 

 

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992