1 2 3

A színekben pompázó zene

A zenészek körében is előfordul egy különös jelenség: elméjükben a hangok színnel, formával vagy szaggal kapcsolódnak össze. Tudnivalók a szinesztéziáról. Forrás: www.musicianswho.hu

A szinesztézia olyan jelenség, amely az emberek egy része számára természetes, míg másoknak elképzelni is nehéz: egy inger hatására automatikusan és kikerülhetetlenül megjelenik egy másik is, valamilyen más érzékterületen. Például szín kapcsolódik a számokhoz, a betűkhöz, a zenei hangokhoz vagy a hét napjaihoz. Ez az egymáshoz rendelődés általában kisgyermekkortól kezdve fennáll, és az érintett szinte semmilyen akaratlagos befolyással nem tud lenni rá. Egyeseknél annyira erős ez a késztetés, hogy bosszantó vagy kellemetlen lehet, ha valami megzavarja a kapcsolatot, például más színnel leírt betűket lát, mint ami az ő számára természetes.

 

Ilyen kapcsolat az érzékszervek szinte bármilyen kombinációjában létrejöhet: lehet színe, formája a hangnak, íze a szónak, sőt, akár személyisége a betűnek is. A zenével kapcsolatban álló szinesztézia is nagyon sokféle lehet: van, aki az egyes hangokat, más a hangközöket vagy a hangnemeket látja színesben (esetleg formával, iránnyal rendelkezőnek), megint mások a hangszín, sőt akár a mindennapi élet zajai kapcsán is megélnek ilyen élményeket. A színeket egyes szinesztéták a valóságra kivetülve is látják, míg másoknak csak a fejükben jelenik meg.

 

Egyes kutatások szerint a művészek között gyakoribb a szinesztézia, mint a teljes népesség körében, így számos zenészről lehet többé-kevésbé biztosan tudni, hogy rendelkeznek ezzel a képességgel. Ligeti György a hangok mellett a betűket és a számokat is színesnek látta, Olivier Messiaen az egyes hangzatokhoz kapcsolt színeket, Itzhak Perlman a hegedű húrjain lejátszott hangokat érzékelte színesnek.  Egy anekdota szerint egyszer Rimszkij-Korszakov és Szkrabjin összevetette, egy-egy hang melyikük számára milyen színben jelenik meg.

 

A távolabbi múlt művészeiről már nehezebb megállapítani, rendelkeztek-e ezzel a képességgel. A művészetek az idők során mindig is keresték egymással a kapcsolatot, így sokszor az alkotók nem belső késztetéstől vezérelve, hanem konvenció alapján vagy szavakkal nehezen kifejezhető tulajdonság leírása céljából hasonlították a hangokat színekhez. Így nem lehet teljes bizonyossággal megállapítani, hogy Liszt, Wagner vagy Beethoven szinesztéta volt-e. Azok a szerzők azonban, akik tisztában vannak vele, hogy egyes ingereket a többi embertől eltérően fognak fel, egészen különlegesen tudnak beszámolni arról, hogyan befolyásolja őket ez a tulajdonságuk a komponálásban.

 

A kortárs amerikai zeneszerző, Michael Torke a hangnemekhez társít színeket. Az egyik korai darabjának minden egyes tétele egy-egy szín lehetőségét kutatta. „Elragadtatott narancs”, „Fényes kék zene” – ilyen címeket adott a tételeknek. A fiatal magyar komponista, Nagy Ákos mindenféle hangok, még a zajok hatására is színeket és formákat lát. Így zenéjében egyfajta térbeli szemlélet, valamint a hagyományos zenei rendszerek felbontása iránti igény jelentkezik.

 

A kutatások még nem hoztak egyértelmű választ arra a kérdésre, mi okozza az emberek egy részében ezt a furcsa tulajdonságot. Egyesek szerint az újszülötteknek még mindegyikére jellemző, hogy érzékeik kölcsönösen aktiválják egymást, de később, a világ jobb megismerése folyamán ezek a kapcsolatok leépülnek. Mások szerint az egyes érzékterületek között mindenki agyában létezik kapcsolat, de ennek az emberek nagy részében valamilyen gátlás megakadályozza a működését. Ezt támasztja alá, hogy bizonyos drogok is okozhatnak szinesztéziás élményt. Abban sem egyeznek meg az álláspontok, hogy az emberek hány százalékát érintheti a jelenség, mivel sokakról ki sem derül, hogy szinesztéták: számukra ez természetes tulajdonság, így nem is tartják szükségesnek bárkinek megemlíteni.

 

Az Egészségügyi Világszervezet szerint a szinesztézia nem betegség, és ha lenne is rá gyógymód, a legtöbb szinesztéta nem élne vele. Hiszen számukra így színesebb a világ.

 

Forrás: www.musicianswho.hu

Back

Contact

jegypénztár

Ticket Office of Kodály Centre

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.
jegypenztar@pfz.hu
+36-72-500-300

Opening hours:
Mon–Thu: 10.00–6.00 pm
Fri: 10.00–6.00 pm
Sa–Su: only on performance days, open from 90 minutes before the performance start time

cím

The Headquarters and Rehearsal Room of the Pannon Philharmonic

7622 Pécs,
Breuer Marcell sétány 4.

közönség

Public relations

Ms. Linda Potyondi
sales representative
potyondi.linda@pfz.hu 
+36 30 866 2310

info

Press relations

Ms. Csilla Szabó
communications manager
press@pfz.hu
+36 30 222 7992